O metodzie
Alfred Tomatis (1920-2001) to francuski otolaryngolog i foniatra, który całą swoją karierę medyczną poświęcił badaniom nad związkiem pomiędzy słuchem, głosem, mową i językiem. Jego odkrycia zostały opracowane w Laboratorium Fizjologii na Sorbonie, a następnie przedstawione w Akademii Nauk oraz Akademii Medycznej w Paryżu w roku 1957 i 1960. Na podstawie zależności i różnic miedzy słuchaniem, słyszeniem i lateralizacją słuchową opracował on wysoce skuteczną metodę terapii problemów słuchowych, która oddziałuje na plastyczność połączeń nerwowych, odpowiedzialnych za analizę dźwięków, motorykę, równowagę, koordynację, język, mowę, komunikację i emocje. Pierwotnie nazwał swoją metodę audio-psycho-fonologią. Dopiero po jego śmierci została ona nazwana metodą Alfreda Tomatisa.
Jak działa terapia?
Na czym polega diagnoza i terapia?
-
Diagnoza
Diagnoza< – badanie uwagi słuchowej za pomocą audiometru. Polega na wykonaniu czterech rodzajów testów: przewodnictwa powietrznego, przewodnictwa kostnego, dyskryminacji wysokości dźwięków i lateralizacji słuchowej. Czas wykonania pełnego badania: 40 min. Na jego podstawie terapeuta, w trakcie konsultacji oceni stan pacjenta pod kątem audio-psycho-fonologicznym przed i po terapii oraz ułoży spersonalizowany program terapeutyczny.
-
Faza pasywna
Faza pasywna - w tej fazie stosuje się muzykę Mozarta i chorały gregoriańskie oraz wysoko przefiltrowany głos matki. Chorały gregoriańskie mają na celu wyciszenie i regulację oddechu. Stosując filtrowaną muzykę Mozarta i głos matki, dokonuje się próby uzyskania u dziecka doświadczenia słuchowego z okresu życia płodowego i tym samym odbudowę utraconych połączeń neuronowych w mózgu.
Faza pasywna obejmuje dwa turnusy (Faza I + Faza II), każdy po ok. 51 godzin. Czas jednego programu terapeutycznego trwa zwykle 1,5 godziny. Dziennie wykonujemy 3 takie sesje z 1,5 godzinną przerwą pomiędzy seansami. Sesje nocne wynoszą 4,5 godziny, w trakcie których pacjent słucha przefiltrowanego głosu matki. Uwaga! Czas trwania terapii ustalany jest indywidualnie i dostosowany do rzeczywistych potrzeb pacjenta wynikających z diagnozy uwagi słuchowej, dokumentacji medycznej i wywiadu z pacjentem/rodzicem. -
Faza aktywna
Faza aktywna - ta ostatnia faza terapii trwa ok. 28,5 godz. Polega ona na słuchaniu odpowiednio dobranego materiału muzycznego oraz mówieniu/czytaniu/śpiewaniu do mikrofonu w słuchawkach powietrzno-kostnych. Faza ta jest wzbogacona o stymulację percepcji w pasmach ważnych dla języka, a pacjent buduje połączenia neuronowe w mózgu m.in. za pomocą własnego głosu. Fazę aktywną można powtarzać.
Terapia - dla kogo?
Najczęściej spotykane objawy, które kwalifikują osoby do terapii zaburzeń uwagi słuchowej metodą prof. A. Tomatisa:
- Brak koncentracji
- Nierozumienie poleceń
- Słaba pamięć krótkoterminowa/robocza
- Chaotyczność w odpowiedzi na pytanie
- Słabe zdolności społeczne i unikanie kontaktów
- Opóźnienia mowy
- Problemy z artykulacją
- Nadpobudliwość psychoruchowa
- Zatykanie uszu i słaba tolerancja na dźwięki
- Tiki nerwowe, lęki
- Niestaranne pismo
- Problemy z czytaniem
- Brak rozumienia czytanego tekstu
- Unikanie kontaktu z rówieśnikami
- Unikanie kontaktu z rówieśnikami
- Obniżony nastrój
- Przemęczenie
- Wypalenie zawodowe
- Depresja
- Wylew, udar
- Szumy uszne
- Zaburzenia równowagi
- Problemy z nauką j. obcych
Efekty terapii
Najczęściej zaobserwowane efekty terapii, zgłaszane przez nauczycieli i rodziców, u 760 biorących udział w projekcie „Uwaga! Sposób na sukces” w 71 szkołach w Polsce, w latach 2010 – 2013
- Lepsza koncentracja uwagi
- Poprawa pamięci
- Lepszy kontakt wzrokowy
- Poprawa motoryki dużej i małej
- Lepsza kontrola własnych wypowiedzi
- Poprawa płynności mowy i czytania na głos
- Zmniejszenie nadaktywności ruchowej
- Otwarcie na kontakt z innymi
- Zwiększenie motywacji do nauki
- Szybsza nauka j. obcych
- Poprawa zdolności matematycznych
- Zmniejszenie przygnębienia i depresji
- Bogatsze słownictwo
- Lepszy słuch
Efekty terapii u osób ze spektrum autyzmu zebrane na podstawie danych z Instytutu Atlantis w Sint-Truiden w Belgii*
- Poprawa kontaktu wzrokowego z rozmówcą
- Poprawa kontaktu z matką a tym samym z otoczeniem
- Poprawa zachowań społecznych
- Zmniejszenie wrażliwości na bodźce sensoryczne
- Odblokowanie i poprawa percepcji mowy
- Zmniejszenie nadpobudliwości i agresji
- Zanikanie zachowań nawykowych jak klaskanie, zgrzytanie zębami,
- Poprawa koordynacji, równowagi i napięcia mięśniowego
*W przypadku osób z autyzmem i ich braku kontaktu z otoczeniem bardzo istotnym elementem w terapii jest podawanie Głosu matki, który przefiltrowany zostaje na bardzo wysokich częstotliwościach (6000 Hz – 8000 Hz) dzięki czemu głos ten słyszalny jest tak jak był odbierany przez płód w łonie matki. Dowody kliniczne jakie posiada ośrodek Atlantis w Sint-Truiden potwierdzają poprawę funkcjonowania u 80% dzieci autystycznych w obszarze społecznym, emocjonalnym oraz percepcji mowy i języka z czego połowa reaguje poprawą bardzo szybko a pozostała część stopniowo.